vrijdag 26 mei 2017

Utrecht | "Drie Homo's bekogelt met stenen door vier jongens vanaf een brug"

Utrecht – Homofobie    Vier jongens van veertien, vijftien jaar hebben donderdagmiddag een bootje met 'drie homoseksuele mannen' met stenen bekogeld, bespuugd en uitgescholden.  Dat zegt de Utrechtse Ingeborg (ze wil niet dat haar achternaam wordt genoemd), die zelf lesbisch is, en het zag het gebeuren. 

Ingeborg is nog ontdaan. Met haar zoon van negen was ze aan het varen op de Minstroom, in de buurt van de Abstederdijk. Over het watertje liggen een paar lage bruggen. "Ik kwam een boot met drie homo's tegen" ‼, vertelt ze. "Die hadden het heel gezellig  Ik voelde aan mijn water dat dit niet goed zou gaan. Zeker toen ik vier rotjochies op een brug zag staan. De homo's werden uitgescholden en bespuugd".

Bij een volgende brug werden de mannen ook nog met stenen bekogeld. "Ik zag dat één van de jongens stenen had gevonden. Toen vrees- de ik al het ergste. Het is een wonder dat niemand gewond is geraakt. Ik zag haat in de ogen van de jongens, heel eng".

Eenmaal aan de kant wilde Ingeborg graag aangifte doen – samen met de drie mannen  Die twijfelden heel erg. "Het was allemaal niet erg, we worden wel vaker uitgescholden", vertelden de mannen.  Ingeborg: "En dat vind ik erg. Het wordt al heel normaal gevonden dat we het accepte- ren. Dat kan niet".

Daarna is ze de mannen uit het oog verloren. "Ik heb wel aangifte gedaan, ik heb een afspraak gemaakt en kan pas dinsdag terecht. Ik hoop van het verhuurbedrijf contactgegevens van de mannen te krijgen.  Ik vind dat ze mee moeten om aangifte te doen.  Ze zijn aangevallen.  Dit gebeurt ook in Utrecht. Ik kan met mijn vrouw niet hand in hand door het centrum van Utrecht. Dan worden we uitgescholden. Het is niet normaal"

bronnen: AD.nl – Algemeen Dagblad / Twitter.com – Harry Leeuw → AD.nl