zondag 4 januari 2015

USA | Moeder van 'Leelah Alcorn': Ik hield onvoorwaardelijk van mijn 'zoon' ‼

Voor het eerst sinds de zelfmoord van transgender Leelah Alcorn (17) reageert haar moeder in een interview met CNN.com. Ze heeft het gevoel dat ze zichzelf moet verdedigen tegen de stroom negatieve reacties aan haar en haar man sinds haar kind zelfmoord pleegde, aldus NOS.nl. 
"We vertelden hem dat we onvoorwaardelijk van hem hielden. We hielden van hem, wat er ook zou gebeuren".
Carla Alcorn
Leelah pleegde afgelopen zondag zelfmoord. En daarna verscheen haar afscheidsbrief op haar Tumblr. Daarin roept ze alle ouders op om nooit tegen kinderen te zeggen dat transgender zijn een fase is. Want dat was wat haar christelijke ouders zeiden toen ze als jongen liet weten zich ei- genlijk een meisje te voelen. "God maakt geen fouten".
De Tumblr-post ging viral. En #LeelahAlcorn ook.
Zoon
"We steunen het niet, religieus gezien", vertelde Carla Alcorn tegen CNN. Ze noemt Leelah nog steevast haar zoon, een jongen: "Ik hield van mijn zoon. Mensen moeten weten dat ik van hem hield. Hij was een goed kind, een goede jongen".

Vlak na Leelah's dood maakte haar moeder al duidelijk dat ze het verhaal anders zag dan haar dochter. Op Facebook plaatste ze: "Joshua Ryan is vanmorgen thuisgekomen in de hemel. Hij werd tijdens een vroege ochtendwandeling aangereden door een vrachtwagen". In werkelijkheid sprong Leelah zelf voor de vrachtwagen; de politie behandelt haar dood als zelfmoord.
Haat
Die opmerkingen werden aangegrepen om transgenders wereldwijd te steunen - en om Leelah's ouders aan te vallen.
Alcorn zegt ook dat ze Leelah maar één keer hoorde over transgender-gevoelens. En dat ze haar kind naar therapie bracht omdat ze depressief was. Leelah zelf schrijf hierover in haar afscheidsbrief:
"Mijn moeder stuurde me naar therapie, maar alleen maar naar christelijke therapeuten (die allemaal erg bevooroordeeld waren), dus ik kreeg eigenlijk nooit de therapie die ik nodig had om me te genezen van mijn depressie".
Ik kreeg alleen meer christelijke therapeuten die me vertelde dat ik egoïstisch en verkeerd was. Ik moest God vragen om hulp.
Herdenkingsdienst
Vanwege alle negatieve reacties durven Leelah's ouders geen begrafenisdienst te organiseren, omdat mensen gezegd hebben te komen proteste- ren. De petitie die is gestart waarin de Alcorns worden opgeroepen om op haar grafsteen Leelah te zetten, in plaats van Joshua Alcorn (haar oor- spronkelijke jongensnaam), heeft al meer dan 60.000 ondertekenaars.
Fix Society
"Mijn dood moet worden opgeteld bij alle transgenders die dit jaar zelfmoord pleegden", zegt Leelah ook in haar afscheidsbrief. "Ik wil dat iemand dit ziet en zegt: 'that’s fucked up'. En dat er iets aan gedaan wordt."
Discriminatie en afwijzing
Uit onderzoek uit 2011 blijkt dat 41 procent van de jongeren die transgender is of zich niet tot een bepaald geslacht rekent, een poging tot zelf- moord heeft gedaan. Volgens David W. Bond - die met deze jongeren werkt - komt dat doordat ze vaker te maken krijgen met discriminatie, af- wijzing en haat dan andere jongeren.
Leelah wil dit postuum veranderen. In de brief laat ze weten dat ze de opbrengst van al haar spullen schenkt aan organisaties die zich inzetten voor transgenders: "I don't give a shit which one".

bronnen: NOS.nl / NOS Journaal

Ophef over de grafsteen van Transgender-meisje 'Leelah Alcorn'

De Amerikaanse 'Leelah Alcorn', geboren als 'Joshua Ryan Alcorn', heeft afgelopen zondag zelfmoord gepleegd omdat zij haar leven als transgender te zwaar vond.
Nadat haar verschillende blogpost waarin zij uitlegt waarom ze zelfmoord heeft gepleegd, bij iedereen bekend werden, startte Change.org op 30 december een petitie om haar laatste wens realiteit te maken: "Laat mijn dood iets betekenen voor de wereld". Meer dan 53.000 mensen hebben deze petitie ondertekend en op deze manier de familie van Leelah gevraagd om niet Joshua, maar Leelah op de grafsteen te zetten.
De 17-jarige Leelah heeft het de tijd voor haar zelfmoord niet makkelijk gehad, want haar ouders verboden haar overgang tot haar 18e jaar. In een van haar blogposts vertelt zij het volgende: "Of ik leef de rest van mijn leven als een eenzame man die blijft hopen dat hij een vrouw was, of ik leef mijn leven als een nog eenzamere vrouw die zichzelf haat. Ik kan niet winnen. Er is geen uitweg. Ik ben al verdrietig genoeg, ik wil niet dat mijn leven nog erger wordt".

bronnen: OUT.tv / YouTube.com