maandag 4 augustus 2014

A'dam - Aaicha Bergamin | "Transgender-pionier Aaicha Bergamin overleden"


Transgender-pioniers als Aaicha kochten vrouwelijke hormonen op de zwarte markt. Voor geslachtsoperaties was 'Casablanca' of 'Londen' het aangewezen adres. Een keuze voor jezelf betekende automatisch 'n keuze tegen de maatschappij en een enkeltje rich- ting outcasts, aldus GayNews.nl.
Het was vrijwel onmogelijk om 'n normale baan krijgen. In het onwaarschijnlijke geval dat je door collega's werd geaccepteerd, had je nóg de juis- te papieren niet.
Die niet-kloppende registratie vormde zelfs een probleem voor de Amsterdamse transvrouwen uit het cabaret of de prostitutie. Een APV (Algemene Plaatselijke Verordening) verbood namelijk 'het zich in het openbaar vertonen in kleding van de andere kunne'. De politie greep dit aan om trans- seksuele prostituees lastig te vallen. Als een lolletje, een verzetje op een rustige avond.

Aaicha Bergamin onderging dit voortdurend: "Ik werd dan meegenomen door de politie, met mijn handen op mijn rug geboeid en dan werd ik ont- kleed in de wachtkamer van de politie, waar allerlei politiemensen bijstonden. Mijn slipje en m'n beha werden afgenomen". Ze lachten me uit: "Kijk eens ‼ ... Ze heb tieten" ‼

Zie ook:  Transgender Pioniers | "In het verkeerde lichaam geboren"  /  "Ik was een schoonheidsfoutje, een vrouw met een penis"

Those were the gays my friend
Ze streden ooit fervent
Tegen taboes en truttige clichés
Met hun gedrevenheid
Hebben ze ons bevrijd
Those were the gays
Oh yes those were the gays ‼
Dolly Bellefleur     

Een moedige 'Madame Arthur' is niet meer.
bronnen: GayNews.nl / YouTube.com