woensdag 16 juli 2014

Amerika - De 2-jarige 'Asher' | Vader 'Seth': "Mijn zoon in een jurk, nou en" ?!

Een grote meerderheid is nog steeds van mening dat een jurk bij een meisje hoort en een broek bij een jongen. Maar de vader van de 2-jarige Asher denkt daar heel anders over. "Als er iemand een eigen wil heeft, dan is het de 2-jarige Asher wel", zegt zijn vader. Want die trekt hem elke dag netjes een broek en een T-shirt aan, maar kleine Asher trekt het net zo snel weer uit en het enige wat hij wil dragen is een jurk ... aldus Telegraaf.nl en HuffingtonPost.com

Elke dag opnieuw graait Ahser een andere jurk uit de kast van zijn 4-jarig zusje 'Sydney'. Van een prinsessenjurk tot een felgekleurde variant, als het maar een jurkje is. Hoewel zijn vader oprecht van mening is dat het zijn zoontje niet misstaat, maakt hij zich ergens toch wel een beetje zor- gen.

"Ik schaam me een beetje, niet omdat hij in een jurkje loopt, maar omdat ik bang ben dat mensen denken dat ik hem verplicht om een jurk te dra- gen. De opmerking had je liever een dochter gewild, is een opmerking die ik al heel vaak heb gehoord", aldus vader Seth, die trouwens zijn zoontje al heel vaak heeft proberen overtuigen van het feit dat hij een jongen is en eigenlijk jongenskleding moet dragen. Maar Asher wil er niets van weten en blijft trouw aan zijn jurkjes.

"Met een verjaardagsfeest heb ik alles op alles gezet om hem stoere kleding aan te trekken, omdat ik geen zin had in opmerkingen. Maar ook al is Asher nog maar 2 jaar, hij hield voet bij stuk. Hij schreeuwde en schopte en weigerde de jongenskleding die ik had uitgekozen aan te doen. Hij werd hoe langer hoe ongelukkiger omdat ik hem probeerde te dwingen geen jurk meer aan te doen. Plots schrok ik van mezelf en realiseerde ik me dat ik niet wil dat mijn kind doodongelukkig is, en dat er totaal geen reden is om me voor hem te schamen. Ik gaf hem een knuffel en bood mijn excuses aan en trok hem zijn favoriete prinsessenjurk aan."

Zoals vader Seth al had verwacht, werd het niet het feestje waarop hij had gehoopt. "Denk je soms dat dit grappig is" ?!, "Er zijn kinderen hier", "Wil je soms dat hij homo wordt" ?!, waren enkele opmerkingen die de vader te horen kreeg. Toch liet hij zich niet uit het veld slaan. "Ik probeerde rustig te blijven en uit te leggen dat er geen relatie is tussen kledingkeuze en geaardheid. En als hij homo is, dan komt dat echt niet omdat ik hem jurkjes laat dragen. Ik wil niet dat mijn zoon zich geremd voelt om zich te uiten, alleen omdat zijn ouders hem niet steunen".

bronnen: HoLeBi.info / Telegraaf.nl / HuffingtonPost.com / YouTube.com