zondag 24 november 2013

Gay - De Roze Polder - Jos – Zwarte Pieten – Column | "Potje Zwarte Pieten" ‼


                      
Zwarte Pieten discussie  →  We worden nu al een paar weken geteisterd door die 'verschrikkelijke discussie' rondom Zwarte Piet  De Verenigde Naties bemoeide zich er mee. Het kabinet moest reageren. Dieuwertje durfde niets te zeggen. Waar een klein land groot in kan zijn ‼ 

Omdat ik niet, zoals Anouk recent, wil worden uitgescholden voor 'negerhoer' omdat ik een kritische pepernoot plaats bij onze Zwarte Piet tradi- tie en omdat ik niet wil worden uitgescholden voor racist omdat ik Zwarte Piet graag wil behouden, neem ik hier geen positie in. Zoek het maar lekker zelf uit met je stompzinnige over-emotionele geschreeuw.

En toch ga ik er iets over zeggen. Met gevaar voor eigen leven, want voor je het weet heb je een doodsbedreiging aan de broek. Welkom in het Nederland van 2013.

Eerst even iets uitleggen ‼

Ik heb twee facebook-pagina's. Eentje voor familie, collega's en hetero vrienden en eentje voor al mijn homo buddies uit binnen- en buitenland ‼ Als ik om zeven uur 's ochtends volkomen uit mijn plaat in de Church op de foto ga, hoef ik niet ten overstaan van mijn hetero collega's getag- ged te worden. Dan heb ik op maandagochtend geen leven bij het koffiezetapparaat. Het is niet uit schaamte, want iedereen weet dat we soms behoorlijk door het lint gaan. Maar, als ze het verhaal al kennen, hoeven ze niet ook nog eens de plaatjes te zien. Ook wil ik mijn zeventig jarige schoonmoeder niet onnodig in de gordijnen jagen. Ook omdat haar zoon er op die foto's vaak nog veel erger uitziet dan ik. 'Sharing is caring', ik weet het, maar 'not sharing' is soms wel zo verstandig.

Twee facebook-pagina's dus. Zorgvuldig van elkaar gescheiden. En twee totaal verschillende Zwarte Piet-discussies. Op de hetero-pagina lees ik dat tientallen van mijn vrienden de Pietitie hebben getekend. Op de homo-pagina nul ‼  Op de homo-pagina heeft niemand zijn profielfoto veran- derd in een zwarte piet. Op de hetero-pagina een stuk of twintig. Op de hetero-pagina allerlei grappig bedoelde foto's met nog grappiger bedoel- de tekstjes als 'zeur piet'. Op de homo-pagina veel afkeuring en schrik.

Hoe is dat te verklaren ?! Ik doe een poging van de koude grond ‼

Ten eerste omdat veel van mijn hetero-vrienden kinderen hebben. Ze proberen vast te houden aan hun eigen warme jeugdherinneringen, omdat ze die ook voor hun eigen kinderen wensen. Daar hoort Zwarte Piet bij  Door de hele discussie worden hun mooie herinneringen met terugwer- kende kracht besmet verklaard. Dat voelt niet lekker. En als je jaar in jaar uit zelf een nep-neger hebt nagedaan om je kind te amuseren, kun je je door deze hele discussie behoorlijk betrapt voelen. In de verdediging dus. En flink ook.

Ten tweede omdat de helft van mijn homo-facebook-vrienden geen witte Nederlander is of niet in Nederland woont. Toen ik nog aan de universi- teit werkte hadden we veel buitenlandse docenten en studenten over de vloer ‼ Half november kwamen die altijd wel een keer geschokt op kan- toor. Dan hadden ze hun eerste Zwarte Piet gezien. In de meeste Engelstalige landen is jezelf als blanke zwart schminken om 'n donker iemand na te doen het toppunt van racisme ‼ Als je in New York als Zwarte Piet de straat op gaat, overleef je het niet ‼ Dat dat in Nederland wel kan ... choqueerde ze behoorlijk.

Ten derde – en ik hoop een beetje tegen beter in dat dit echt meespeelt – omdat mijn homo-facebook-vrienden kunnen meevoelen met de niet-witte minderheid in Nederland. Wij, als homo's, zouden moeten kunnen meevoelen met hoe rottig het is wanneer er allerlei goedbedoelde, maar kwetsende, stereotypen over jou worden opgevoerd. Ik vind hetero's die homo's nadoen altijd beledigend. Ook al is het goed bedoeld en voor de grap. Ik kan me zo voorstellen dat donkere Nederlanders minimaal iets dergelijks voelen.

En ik vind het, en hier spreek ik me toch een beetje uit, schandalig dat ze dat gevoel wordt ontzegd.

Waar haalt die veilig opgegroeide, burgerlijke, nooit gediscrimineerde witte meerderheid het lef vandaan ?!?! En sinds wanneer mag een adel- blanke huisvader die bij wijze van grap mijn facebook-pagina volschijt met allerlei racistische vuiligheid, bepalen hoe een achtergestelde groep zich zou moeten voelen. Oeps ‼

Zoals ik al zei: "Ik hou me verder afzijdig in deze discussie" ‼

Jos

bron: GaySite.nl