donderdag 5 september 2013

Eindhoven | GroenLinks-raadslid bedreigd: "Vuile Homo - rot op met je ziekte"


                     
Het homoseksuele Eindhovense raadslid Tom van den Nieuwenhuijzen - van GroenLinks - gaat aangifte doen omdat hij donderdagoch- tend een anonieme bedreiging vond in zijn brievenbus. "Vuile Homo, rot op met je ziekte en je Roze Zaterdag", stond op 't briefje dat donderdagochtend bij hem op de mat lag. Van den Nieuwenhuijzen is een van de initiatiefnemers van Roze Zaterdag '14 in Eindhoven.

Roze Zaterdag is een jaarlijkse dag die in 't teken staat van homoseksualiteit. Ieder jaar wordt die dag in een andere stad gehouden. Komend jaar is dat dus in Eindhoven. Van den Nieuwenhuijzen is voorzitter van de organiserende stichting.

'Stuur me dan een mail'
"Ik heb best wel een rotochtend gehad", vertelt het raadslid, dat zelf ook homo is. "Het komt heel dichtbij. Iemand aan je deur, dat is best be- dreigend". Hij heeft geen idee wie er achter het briefje zit.

Ook op zijn weblog heeft Van den Nieuwenhuijzen een stuk geschreven over het voorval. "Niet alleen is het een belediging naar mij als per- soon, maar ik vind het ook bedreigend dat het in de nacht in mijn brievenbus is gestopt. Uiteraard anoniem. Als je nou echt zo'n probleem heb met het feit dat ik homo ben, of dat ik me inspan voor de Roze Zaterdag in Eindhoven, dan stuur me een mail en dan drinken we een kop koffie en luister ik graag naar al je bezwaren. Hier kan ik echter niets mee".

Aangifte doen
"Voor mij bevestigt het in ieder geval dat ik moet blijven strijden voor homo-emancipatie in deze stad, dat de acceptatie duidelijk niet daar is in Eindhoven en dat de tolerantie in deze stad zeker nog toe moet nemen om van Eindhoven een veilig thuis te maken voor iedereen. Mij sterkt het dus om door te blijven knokken. Dat effect heeft het in ieder geval gehad".

Afgelopen dinsdag werd een oorkonde aan burgemeester Van Gijzel overhandigd, waarmee Eindhoven officieel Roze Stad 2014 is. Roze Za- terdag in Eindhoven vindt plaats op 5 juli 2014.


bron: Omroep Brabant